TUGASAN
KERJA KURSUS
TAHUN
AKADEMIK 2019
Program: PDPP
|
Nama Pelajar:
|
|
Kod: EDUP2023
|
Semester / Tahun:
1 / 1
Ambilan: November 2018
Kumpulan: BM11118 / BM21118 / BM31118 /
BM41118 / SN11118 / SN21118 / SN31118 / SN41118 / MAT11118 / MAT21118 /
MAT31118 / MAT41118 / PJ11118
|
|
Nama Kursus:
Psikologi Pendidikan
|
||
Tugasan
|
Tarikh Mula
|
Tarikh Hantar
|
1. Kuiz
2. Penulisan
3. Portfolio PBS
|
14 Mac 2019
12 Mac 2019
1 April 2019
|
23 – 30 Mac 2019
5 April 2019
9 April 2019
|
Hasil Pembelajaran Kursus:
2. Membincang secara kritis
teori-teori perkembangan kanak-kanak berdasarkan perbezaan individu,
personaliti, konsep kendiri dan motivasi pembelajaran kanak-kanak.(C5, HP3,
CTPS3, CTPS4)
Kerja kursus
ini menilai hasil pembelajaran kursus 1, 2 dan 3.
Objektif Kerja Kursus:
Pelajar akan dapat:
1. Menerangkan berdasarkan
pemahaman diri tentang definisi psikologi, psikologi pendidikan, kepentingan psikologi
pendidikan terhadap guru, prinsip-prinsip asas dan faktor baka yang mempengaruhi
pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak. (C2)
2. Membuat inferensi terhadap situasi yang diberikan ke atas seorang
pelajar tentang perbezan individu, personaliti, konsep kendiri dan motivasi
berdasarkan teori-teori yang telah dipelajari. (C5, CTPS3, CTPS4)
3. Menghasilkan
sebuah portfolio tentang perbezaan individu dan implikasinya terhadap
pengajaran dan pembelajaran berdasarkan pemerhatian dan refleksi sepanjang
seminggu sesi Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS). (A4, LL2, LL4, LL6)
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) (KPM, 2013) memberi tumpuan kepada lima dimensi keberhasilan murid, iaitu akses, kualiti, ekuiti, perpaduan dan kecekapan. Kesemua dimensi ini tekal dengan objektif dasar pendidikan terdahulu. Maka, golongan guru perlu mempunyai pelbagai ilmu pengetahuan dan kemahiran, khususnya dapat menguasai ilmu pengetahuan tentang teori pembelajaran dan psikologi manusia.
Berdasarkan pernyataan di atas anda dikehendaki
melaksanakan tugasan berikut:
Tugasan 1: Kuiz (Individu - 15%)
Anda dikehendaki
menjawab lima soalan kuiz yang merangkumi Unit 1 sehingga 2 dalam modul
pembelajaran dalam tempoh masa 45 minit.
Tugasan 2: Penulisan (Individu - 40%)
Irwan
seorang pelajar Tingkatan Satu yang berasal dari sebuah keluarga yang ibu bapa
yang telah bercerai dan dijaga oleh nenek sejak umurnya lima tahun lagi.
Disebabkan neneknya yang tidak berpendidikan dan berusia tua, maka Irwan tidak
banyak diberi perhatian dan bimbingan dalam pelajarannya. Hal ini menyebabkan
Irwan menjadi seorang pelajar yang bermasalah disiplin dan kurang bermotivasi
dalam pembelajarannya.
Berdasarkan teori-teori
yang telah anda pelajari, hubungkaitkan perbezaan individu, personaliti, konsep
kendiri dan motivasi pembelajaran dengan situasi Irwan.
Tugasan 3: Portfolio PBS (Individu - 15%)
Berdasarkan
pemerhatian dan refleksi anda sepanjang sesi PBS yang telah ditetapkan, iaitu
dari 1 hingga 5 April 2019 di sekolah anda, pilih dua orang pelajar untuk
dikaji seterusnya hasilkan sebuah portfolio tentang perbezaan individu yang ada
pada mereka dari aspek kognitif, fizikal dan sosiobudaya.
Portfolio yang
dihasilkan haruslah mengandungi rekod data perbezaan individu kedua-dua pelajar
anda dari setiap aspek yang dinyatakan di atas. Bandingbeza data bagi kedua-dua
mereka dibuat dan hasilkan perbincangan berdasarkan rujukan yang relevan dari
pelbagai sumber.
1. Tugasan 1, 2 dan 3 dilaksanakan secara individu.
2. Tugasan 2 dilaksanakan dalam bentuk penulisan dengan 1600 patah perkataan.
2. Tugasan 2 dilaksanakan dalam bentuk penulisan dengan 1600 patah perkataan.
3. Bahagian kulit depan bagi Tugasan 2 & 3 (warna merah
jambu) hendaklah dilengkapkan dengan butiran berikut:
3.1 Logo & Nama
IPG
3.2 Nama Penuh
Pelajar
3.3 Angka Giliran /
No. Matrik
3.4 No. Kad
Pengenalan
3.5 Kumpulan /
Semester
3.6 Semester
Pengajian / Tahun
3.7 Kod dan Nama
Kursus
3.8 Tajuk Tugasan
3.10 Tarikh Hantar
6. Langkau satu setengah baris
(1.5)
7. Rujukan mengikut
format APA
8. Lampiran (sekiranya ada)
9. Jawab dalam Bahasa Melayu
10. Amalan plagiat tidak
dibenarkan.
Kriteria Pemarkahan
Kesemua tugasan ditaksir berdasarkan kriteria yang
telah ditetapkan dalam rubrik yang dilampirkan.
Disediakan oleh: Disemak oleh:
_________________________ ______________________________________________
(TENG
KIE YIN) (AHAP BIN AWAL)
Penyelaras Kursus Pakar Bidang (SME)
Jab. Ilmu Pendidikan Jab. Penyelidikan, Inovasi dan
Profesionalisme Keguruan
IPG Kampus Tun Abdul Razak IPG Kampus Tun
Abdul Razak
Kota Samarahan Kota Samarahan
Disahkan oleh:
________________________
(ROHA
BINTI TAMIT)
Ketua Jabatan
Jabatan Ilmu Pendidikan
IPG Kampus Tun Abdul Razak
No comments:
Post a Comment